S-au scumpit mașinile în România. Cât plătești pentru cele vechi, ce s-a întâmplat cu prețul celor noi

de: Alexandru Puiu
08 11. 2023

Achiziția unui autoturism tinde să fie o investiție din ce în ce mai mare în România, nici măcar nu contează dacă te uiți la mașini vechi sau unele mai noi. În doar doi ani, între 2020 și 2022, scumpirea medie a fost de 50%.

Prețul mediu al mașinilor noi a crescut cu 6% față de acum un an. Pe partea de autoturisme vechi, s-a înregistrat o apreciere de aproximativ 4% în doar 12 luni, o consecință a cererii tot mai mari, după cum se arată într-o analiză realizată de Autovit în urma tranzacțiilor realizate pe propria platformă.

Citește și: Cele mai ieftine mașini electrice pe care le poți cumpără în România. Dacia Spring este doar începutul

Românii caută mașini noi, dar cumpără și multe mașini vechi

Dacă ți-a cumpărat o mașină acum un an, sunt șanse mari să o vinzi astăzi mai scump. Cererea din piață este surprinzător de mare și ilustrează o stabilitate a pieței, mai ales în zona de rulate. Ca referință, pe parcursul anului 2022, de la început și până la sfârșit, prețul mediu al unui autovehicul a înregistrat o creștere de aproximativ 3%. Mai impresionant este saltul din 2021 până în decembrie 2022, de aproximativ 18%. Comparativ cu sfârșitul lui 2020, în doar doi ani, s-a putut observa un salt al prețurilor de achiziție de aproximativ 50%.

Citește și: Anunțul dimineții de la Dacia pentru români, mii de mașini vândute pe internet. Cât costă Sandero Stepway, Spring sau Duster

În mod previzibil, nu toate prețurile au crescut la fel, ci a variat în funcție de categoria automobilelor. SUV-urile, de exemplu, s-au bucurat de creșteri moderate, variațiile au fost mai mici pentru că au fost influențate de o cerere constantă și o ofertă mai amplă. Ca referință, în 2023, SUV-urile au reprezentat nu mai puțin de 36% din totalul anunțurilor de pe Autovit, în creștere cu 4% față de 2022.

Un pic ciudată a fost creșterea prețurilor la diesel, în contextul în care regulile mai stricte legate de emisii și migrarea la benzină și electrice te-ai fi așteptat să aibă efectul opus. Cele mai căutate modele cu o astfel de propulsie au rămas Volkswagen, Audi și BMW. Pe benzină, primele poziții din clasament au fost ocupate de Volkswagen, BMW și Audi.

Cele mai mari creșteri de prețuri la mașini din România

Un salt impresionant legat de prețuri s-a văzut pe zona de Cabrio, Mini și Combi, mai ales din cauza faptului că discutăm de modele de nișă, unde disponibilitatea este limitată. În orice caz, după primele 9 luni din acest an, peste 100.000 de mașini au fost tranzacționate prin platforma citată, iar valoarea medie din spatele unei vânzări a fost de 20.000 de euro.

Dacia, Skoda și Toyota sunt în topul preferințelor. Pentru Dacia Duster, de exemplu, s-au înregistrat 10% dintre toate căutările. Skoda Octavia și Dacia Logan au completat podiumul în materie de căutări. În ceea ce privește cele mai vizualizate mașini rulate, topul arată în felul următor BMW, cu peste 400.000 de vizualizări unice, urmat de Volkswagen (355.050 vizualizări unice), Audi (340.005), Mercedes-Benz (324.566), Skoda (172.133), Ford (169.101), Renault (159.447), Dacia (141.270), Volvo (126.168), Toyota (125.441). Per modele, cele mai vizualizate sunt Hyundai Tucson și Suzuki Vitara la categoria mașinilor noi, BMW seria 3 și Volkswagen Golf, la categoria mașinilor second-hand, conform Economedia.ro.